§1
OGÓLNE WARUNKI
- Przedmiotem niniejszej umowy (dalej: „Umowa”) jest Produkt turystyczny oferowany w miejscu i terminie wybranym i określonym w toku procesu rezerwacji dokonywanym za pośrednictwem Internetowego systemu sprzedaży lub w Biurze Turystycznym PKL Tours lub innym Biurze Turystycznym lub Hotelu (zwana dalej: „Produktem”).
- Uczestnik to osoba, która zamierza zawrzeć lub zawiera umowę o Zakup Produktu turystycznego na swoją rzecz lub rzecz innej/-ych osoby/-ób.
- Organizatorem oferującym produkty turystyczne jest PKL SA z siedzibą w Zakopanem (34-500) przy ul. Bachledy 7D, telefon kontaktowy: 18 20 20 360, email: rezerwacje@pkltours.pl, będący Organizatorem turystyki i posiadający wpis do rejestru organizatorów i przedsiębiorców Marszałka Województwa Małopolskiego pod numerem Z/26/2021.
- Postanowienia Umowy o świadczenie usług w zakresie wybranych produktów turystycznych nie ulegną zmianie, z zastrzeżeniem istotnych zmian Umowy mających miejsce przed rozpoczęciem realizacji, obligujących Organizatora do zmiany głównych właściwości Produktu turystycznego wskazanych w Umowie o świadczenie usług turystycznych;
- Zaproponowaniem podwyższenia kosztów Produktu w wysokości przekraczającej 8% całkowitej Ceny;
- Organizator niezwłocznie powiadomi Uczestnika na trwałym nośniku podając informację o:
- Istotnych zmianach warunków Umowy oraz o ewentualnym wpływie tych zmian na całkowitą Cenę i opłaty dodatkowe;
- Możliwości poinformowania Organizatora przez Uczestnika na co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia Produktu o tym, że:
- Przyjmuje proponowaną istotną zmianę Umowy w rozumieniu ust. 1. niniejszego paragrafu albo
- Odstępuje od Umowy ze zwrotem wszystkich wniesionych wpłat albo
- W przypadku, gdy istotne zmiany Umowy prowadzą do obniżenia jakości lub kosztów Produktu, Uczestnik jest uprawniony do domagania się odpowiedniego obniżenia Ceny.
- W przypadkach określonych w ust. 5.2.2 powyżej, Organizator dokonuje zwrotu wszystkich wniesionych wpłat w terminie do 14 dni od dnia odstąpienia od Umowy, w miejscu i w sposób w jaki została dokonana zapłata.
- Umowa uprawnia do skorzystania z produktu turystycznego, poza Uczestnikiem, także inne osoby w ilości wskazanej przez niego w toku procesu rezerwacji, dokonywanej za pośrednictwem Internetowego systemu sprzedaży lub Biurze Turystycznym PKL Tours lub innym Biurze Turystycznym lub Hotelu.
- Jeśli nie wskazano inaczej, postanowienia Umowy odnoszące się do uprawnień i obowiązków Uczestnika (w tym usług objętych Ceną) znajdują zastosowanie również do osób wskazanych w ust. 7 powyże
§ 2
OŚWIADCZENIA I ZOBOWIĄZANIA STRON
- Organizator oświadcza, że:
- Posiada stosowną wiedzę i doświadczenie niezbędne do organizacji i oferowania Produktu turystycznego;
- Zapewniany przez niego Instruktor/Pilot/Koordynator/Przewodnik/Przewoźnik jest osobą o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu.
- Uczestnik oświadcza, że nie istnieją przeciwwskazania (m.i zdrowotne) dla jego skorzystania z Produktu turystycznego
- Organizator zobowiązuje się do:
- Zapewnienia Uczestnikowi opieki Instruktora/Pilota/Koordynatora/Przewodnika/Przewoźnika posiadającego odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie świadczonych usług;
- Udzielenia, w czasie korzystania przez Uczestnika z Produktu, pomocy poszkodowanemu Uczestniko
- Uczestnik zobowiązuje się do:
- Posiadania odpowiedniego ubioru oraz w razie potrzeb sprzętu turystyczno-sportowego;
- Niezwłocznego zawiadomienia Organizatora lub osób przez niego wskazanych o stwierdzeniu wadliwego wykonywania Umowy;
- Uiszczenia Ceny Produktu turystycznego w wysokości określonej w ofercie w sklepie online https://www.sklep.pkl.pl/ i/lub cenniku przedstawionym w trakcie rezerwacji na stronie pkltours.pl lub w Biurze Turystycznym PKL Tours lub innym Biurze Turystycznym lub Hotelu w sposób określony w trakcie rezerwacji Produktu oraz w 3;
- Stawienia się w miejscu i w terminie podanym przez Organizato Szczegółowe obowiązki dla Uczestnika oraz zasady organizacyjne znajdują się pod adresem https://www.sklep.pkl.pl lub https://pkltours.pl/
- Zachowania się w trzeźwości od alkoholu i środków odurzających;
- Uczestnik może bez zgody Organizatora przenieść na osobę trzecią wszystkie przysługujące mu z tytułu niniejszej Umowy uprawnienia, nie później niż na 3 dni przed dniem jej rozpoczęcia, pod warunkiem przejęcia przez ww. osobę wszystkich obowiązków wynikających z Umowy. Przeniesienie uprawnień nie wiąże się z wniesieniem opłaty szczególnej, przy czym za uiszczenie ceny Uczestnik oraz osoba przejmująca jego uprawnienia wynikające z Umowy odpowiadają solidarnie wobec Organizatora. Wszelkie zmiany muszą być dokonane w miejscu zakupu Produktu turystycznego. Dla Uczestnika, który zakupił Produkt turystyczny w sklepie online, miejscem właściwym do dokonania zmian jest Biuro Turystyczne PKL Tours e-mail: rezerwacje@pkltours.pl lub nr tel. 18 20 20 360.
- Uczestnik zobowiązany jest do stawienia się w określonym w Warunkach zamówienia miejscu najpóźniej 15 minut przed rozpoczęciem korzystania z produktu turystycznego, przestrzegania zasad bezpieczeństwa względem siebie i innych uczestników. Niestawienie się na miejscu zbiórki o wyznaczonej godzinie jest równoznaczne z rezygnacją bez prawa do zwrotu Ceny za Produkt turystyczny. Z warunkami zamówienia dotyczącymi konkretnego Produktu turystycznego można zapoznać się w sklepie internetowym pod adresem https://www.sklep.pkl.pl lub na stronie www.pkltours.pl lub w Biurze Turystycznym PKL Tours lub innym Biurze Turystycznym lub Hotelu.
- Organizator ma prawo do odmowy Uczestnikowi świadczenia usługi, gdy jest on pod wpływem alkoholu czy środków odurzających na każdym etapie realizacji usługi. W sytuacji braku porozumienia z Uczestnikiem ze względu na dobro pozostałych uczestników, ich bezpieczeństwo i komfort Organizator jest uprawniony do wezwania Policji celem podjęcia czynności dyscyplinujących.
- Organizator zapewnia Uczestnikowi ubezpieczenie. Uczestnik ma obowiązek zapoznać się i zaakceptować OWU znajdujące się pod adresem www.sklep.pkl.pl, https://pkltours.pl/ lub w Biurze turystycznym PKL Tours lub innym Biurze Turystycznym lub Hotelu.
§ 3
CENA
- W zamian za udział Uczestnika oraz wskazanych w Umowie o świadczenie usług turystycznych osób, Uczestnik zapłaci Organizatorowi kwotę w wysokości określonej w toku procesu rezerwacji, dokonywanej za pośrednictwem Internetowego systemu sprzedaży lub w Biurze Turystycznym PKL Tours lub innym Biurze Turystycznym lub Hotelu.
- Płatność odbywać się będzie w następujący sposób: 100 % ceny opłacona jest przez Uczestnika w procesie rezerwacji.
- Brak dokonania przez Uczestnika wpłaty w procesie rezerwacji uznaje się za rezygnację z przyczyn nieleżących po stronie Organizator
- W sytuacji gdy z przyczyn niezależnych od Organizatora nie dojdzie do realizacji usługi konkretnego produktu turystycznego w całości, w szczególności ze względu na warunki pogodowe – Uczestnik dostanie zwrot części Ceny za produkt turystyczny w wysokości ustalonej każdorazowo w stosunku do konkretnego Produktu i wartości niezrealizowanej części usługi
- Organizator nie opowiada za zmianę cen biletów wstępów do zwiedzanych obiektów, w trakcie trwania sezonu.
§ 4
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Organizator ponosi odpowiedzialność za należyte wykonanie usługi objętej niniejszą Umową, w szczególności:
- Organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3 niniejszego paragrafu Umowy;
- Jeżeli Uczestnik poinformuje, że usługa objęta Umową nie jest wykonywana zgodnie z jej zapisami, Organizator usuwa niezgodność w rozsądnym terminie, wyznaczonym mu przez Uczestnika, chyba że jest to niemożliwe albo wiąże się z kosztami, które są niewspółmiernie wysokie w stosunku do zakresu niezgodności i wartości usług, których one dotyczą;
- Jeżeli Organizator w czasie realizacji Produktu turystycznego nie wykonuje przewidzianych w Umowie usług stanowiących jego istotną część, jest obowiązany, bez obciążania Uczestnika dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej Umowy odpowiednie świadczenia zastępcze lub zaproponować obniżkę ceny, chyba, że Uczestnik je odrzuci z powodu ich nieporównywalności z przedmiotem Umowy albo z powodu nieodpowiedniości przyznanej Uczestnikowi obniżki Ceny, zgodnie z ust. 2 poniżej;
- Organizator ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec Uczestnika za swoje błędy w rezerwacji, chyba że odpowiedzialność za błąd ponosi Uczestnik lub błąd ten powstał na skutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.
- Uczestnikowi przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy (np. poprzez obniżenie ceny), których doznał w wyniku niezgodności z Umową, wypłacane przez Organizatora niezwłocznie, za wyjątkiem poniższych okoliczności:
- Niezgodność z Umową wynika z wyłącznego działania lub zaniechania Uczestnika;
- Wyłącznej winy osoby trzeciej, niezwiązanej z wykonywaniem usług objętych Umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć;
- Niezgodność z Umową została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było przewidzieć ani uniknąć lub siłą wyższą.
- Odpowiedzialność Organizatora, o której mowa w niniejszym paragrafie Umowy, zostaje ograniczona do trzykrotności Ceny wskazanej w §3 ust. 1 OWU, przy czym ograniczenie to nie dotyczy szkody na osobie lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa Organizatora.
- W przypadku gdy niezgodność z Umową istotnie wpływa na realizację Produktu, a Organizator nie zdoła usunąć tej niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez Uczestnika, wówczas Uczestnik ma prawo do rozwiązania Umowy.
- Odpowiedzialność organizatora względem Uczestnika nie dotyczy sytuacji związanych z niewykonaniem umowy względem Uczestnika, któremu odmówiono świadczenia w oparciu o § 2 pkt 7.
- Reklamacje, związane z wykonywaniem usług przez Organizatora lub osobę z nim współpracującą podczas realizacji Produktu turystycznego, objętych niniejszą umową, mogą być zgłaszane mailowo, na adres: reklamacje@pkl.pl, w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia realizacji produktu, objętej niniejszą umową.
§ 5
ODSTĄPIENIE OD UMOWY
- Uczestnik może odstąpić od Umowy w terminie do godziny 15.00 na dwa dni przed realizacją Produktu turystycznego. Oświadczenie o rezygnacji klient zobowiązany jest złożyć w formie pisemnej na adres e-mail rezerwacje@pkltours.pllub osobiście w formie pisemnej biurze stacjonarnym PKL TOURS. Datą złożenia rezygnacji jest data i godzina wpływu. W razie odstąpienia od Umowy w terminie, Organizator zwróci Uczestnikowi całość wpłaconej na poczet Produktu turystycznego Późniejsze odstąpienie od Umowy nie jest możliwe.
- Organizator może odwołać realizację Produktu turystycznego w każdym czasie, wypłacając uczestnikowi całość wpłaconej kwoty, jeżeli:
2.1. Liczba osób, które zgłosiły się do udziału jest zbyt mała. Organizator poinformuje o tym Uczestników, po zakończeniu sprzedaży Produktów turystycznych na kolejny dzień tj. w dzień przed datą realizacji po godzinie 15.00;
2.2. Organizator nie może zrealizować Umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności (złe warunki pogodowe lub narciarskie) lub braku świadczenia usług przez jednego z Partnerów (podwykonawców);
- Wprowadzono stan zagrożenia epidemicznego lub stan pandemii lub epidemii.
- W przypadku niekorzystnych warunków pogodowych lub zagrożenia lawinowego oraz innych okoliczności losowych Organizator może zaproponować w miarę możliwości inne miejsce lub inny termin realizacji Produktu turystycznego. Uczestnicy zachowują prawo do odstąpienia od Umowy, jeżeli zaproponowany termin im nie odpowiada.
- W przypadkach wskazanych w ust. 1 i 2 powyżej, Organizator dokonuje zwrotu wpłat w tym miejscu i w taki sposób jak został dokonany zakup w terminie do 14 dni od dnia odstąpienia od Umowy albo jej rozwiązania.
§ 6
DANE OSOBOWE
- Administratorem danych osobowych Uczestnika korzystającego z Produktu turystycznego są Polskie Koleje Linowe S.A. (dalej zwane Organizatorem).
- Siedziba Organizatora znajduje się w Zakopanem (34-500), przy ul. Bachledy 7d.
- RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) i określa zasady przetwarzania danych osobowych, które stosuje Organizator.
- W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych w następujący sposób:
- mailowo: iodo@pkl.pl
- pisemnie, na adres siedziby Organizatora.
- Dane osobowe Uczestnika podawane podczas procesu rezerwacji Produktu turystycznego przetwarzane będą w celu przedstawienia oferty oraz zawarcia umowy sprzedaży usług turystycznych oferowanych przez Organizatora. Dane osobowe mogą być również przetwarzane na podstawie celów stanowiących prawnie uzasadniony interes Organizatora oraz w celach niezbędnych do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Organizatorze.
- Dane osobowe jakie będą przetwarzane to:
- imię i nazwisko, adres zamieszkania, data urodzenia, numer telefonu, adres e-mail – na podstawie konieczności wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych, której Uczestnik jest stroną oraz dla podjęcia działań zmierzających do jej zawarcia (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO). Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale niezbędne do zawarcia i wykonania umowy z Organizatorem. Dane będą przetwarzane przez okres niezbędny dla realizacji obowiązków Organizatora wynikających z umowy zawartej z Uczestnikiem, a po tym okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających;
- imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail – na podstawie zgody Uczestnika (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO) w celach marketingowych, polegających na przesyłaniu na adres e-mail oraz numer telefonu Uczestnika reklam oraz informacji o ofertach i promocjach towarów i usług (w tym Newsletter’a), na bezpośrednim kontakcie telefonicznym w celu przedstawienia ofert, reklam i promocji oraz na profilowaniu danych w celu przedstawienia zindywidualizowanej oferty, reklamy i promocji. Podanie danych jest dobrowolne i nie jest niezbędne dla zawarcia i wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych z Uczestnikiem, a dane będą przetwarzane w tym celu do momentu cofnięcia udzielonej zgody. Szczegółowa treść klauzuli informacyjnej dla usługi newsletter znajduje się pod adresem: https://www.pkl.pl/post/klauzula-informacyjna-dla-uslugi-newsletter-pkl-sa.html
- Organizator ma prawo do przetwarzania danych osobowych w celu realizacji swoich uzasadnionych interesów (art. 6 ust.1 lit. f) RODO) polegających na dochodzeniu zapłaty należności z tytułu zawartej umowy, a w takim przypadku przetwarzanie będzie dokonywane aż do momentu przedawnienia roszczeń z umowy lub ich wcześniejszego zaspokojenia.
- Uczestnik Produktu turystycznego ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i prawo przenoszenia danych. Z powyższych praw można skorzystać zgłaszając się do Organizatora osobiście, drogą pocztową na adres siedziby lub poprzez e-mail.
- Uczestnik ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w osobie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeśli uzna, że przetwarzanie danych narusza przepisy obowiązującego prawa.
- Jeśli podstawą przetwarzania danych Uczestnika jest wyrażona zgoda, to w każdym czasie istnieje możliwość jej wycofania, co nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgodę można wycofać kontaktując się z Organizatorem, a w przypadku przetwarzania danych w celach marketingowych, poprzez skorzystanie z formularza wycofania zgody, dostępnego na dole każdej wiadomości e-mail zawierającej informację handlową.
- Dane osobowe Uczestnika mogą zostać udostępnione podmiotom działającym na zlecenie Organizatora w zakresie obsługi technicznej, księgowej i prawnej, w tym dostawcom usług i rozwiązań IT, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa oraz partnerom należącym do Grupy Kapitałowej PKL S.A. w zakresie niezbędnym do realizacji umowy.
- Organizator może udostępnić dane Uczestnika swoim podwykonawcom w zakresie działań marketingowych oraz podmiotom uczestniczącym w świadczeniu usług turystycznych, tj. Agentom Biur Turystycznych oraz Instruktorom/Pilotom/Koordynatorom/Przewodnikom/Przewoźnikom działającym w imieniu Organizatora, w zakresie niezbędnym do realizacji umowy. Organizator informuje, że zawarł na tę okoliczność umowy z w/w podmiotami i owe przetwarzanie zostało im powierzone.
- Podane przez Uczestnika dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez osoby do tego uprawnione.
- Uczestnikom naszych usług turystycznych zapewniamy pełne poszanowanie ich prywatności oraz ochronę ich danych osobowych.
§ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Wszelkie zmiany, uzupełnienia lub rozwiązanie niniejszej Umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Niniejsza Umowa zostaje zawarta poprzez jej akceptację w trakcie zakupów w sklepie online w imieniu własnym i pozostałych Uczestników lub w Biurze Turystycznym PKL Tours, innym Biurze Turystycznym lub Hotelu.
- Organizator w miarę wolnych miejsc przewiduje możliwość sprzedaży Produktu turystycznego w dniu wyjazdu na przystanku u Pilota. W takiej sytuacji Uczestnik zobowiązany jest do podpisania OWU oraz podania danych osobowych do ubezpieczenia Pilotowi. Sprzedaż Produktu turystycznego następuje na miejscu w BOK PKL TOURS. W tej sytuacji Uczestnik przyjmuje do wiadomości, że godzina wyjazdu koleją linową na Kasprowy Wierch może być inna niż pozostałych Uczestników.
- W przypadku powstania sporów z Uczestnikiem, wynikających z zawarcia Umowy, Organizator będzie najpierw dążył do ich rozwiązania z zastosowaniem metod pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, o których mowa w ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U.2016.1823), oraz odpowiednio podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, którym podlega przedsiębiorca turystyczny, oraz na temat platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumenckich) (Dz. Urz. UE L 165 z 18.06.2013, str. 1);
- Prawem właściwym dla zobowiązań wynikających z niniejszej Umowy jest prawo polskie.
- W sprawach nieuregulowanych Umową mają zastosowanie Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r – Kodeks cywil